Zalety pestek arbuza

- Jacek Biedroński włącz 6 sierpnia 2018

Możemy być przyzwyczajeni do wypluwania pestek z arbuza lub nawet wybierania wersji beznasiennych. Jednak ich wartość odżywcza jest naprawdę spora. Mają też bardzo mało kalorii i są pełne składników odżywczych. Po upieczeniu są chrupiące i warto je zjeść zamiast jakiś niezdrowych przekąsek.

Jak piec pestki arbuza?

Prażenie pestek arbuza jest bardzo łatwe. Ustawmy piekarnik na 160 stopni Celsjusza i umieśćmy je na blasze do pieczenia. Powinniśmy je piec przez około 15 minut, ale musimy zjeść połowę, żeby były chrupkie. Możemy też wykorzystać olej i sól i posypać je cynamonem. Jeśli chcemy, by smakowały oryginalnie, możemy dodać limonkę i proszek pomarańczowy, a nawet pieprz cayenne.

Korzyści odżywcze

Wartości odżywcze arbuza zależą od tego, jak je będziemy jeść. Pestki są małe, dlatego musimy ich zjeść całkiem sporo, aby przyniosły korzyści. Warto się zapoznać z zaletami jedzenia takich pestek.

Mała kaloryczność

Trzydzieści gramów pestek arbuza zawiera około 158 kalorii. To mniej więcej tyle samo co chipsy ziemniaczane (160 kalorii), ale spójrzmy na to, co znajduje się w takiej porcji. Jest w niej około 400 pestek, czyli śmiało wystarczy na przynajmniej kilka razy. Natomiast około piętnaście chipsów zjemy zaledwie w kilka minut. Duża garść pestek arbuza waży około 4 gramy, zawiera około 56 nasion i liczy zaledwie 22 kalorie. Znacznie mniej niż paczka chipsów ziemniaczanych.

Magnez

Jednym z kilku minerałów znalezionych w pestkach arbuza jest magnez. W 4-gramowej porcji dostarczymy aż 21 gramów magnezu. Z kolei dietetycy zalecają, aby dziennie spożywać około 400 miligramów tego minerału. Jest on niezbędny dla prawidłowych funkcji metabolicznych organizmu. Wymagane jest także utrzymanie funkcji nerwów i mięśni, a także układu odpornościowego, serca i kości.

Żelazo

Garść pestek arbuza zawiera około 0,29 mg żelaza. To może wydawać się niedużo, ale zaleca się, by dorośli dostarczali codziennie około 18 mg. Żelazo jest ważnym składnikiem hemoglobiny – przenoszącym tlen przez ciało. Pomaga także organizmowi zamieniać kalorie w energię.

Kwas foliowy

W jednej porcji pestek arbuza jest 2 us kwasu foliowego, dorośli mają przyjmować codziennie około 400 us. Kwas foliowy, znany również jako folian lub B9, jest ważny dla prawidłowej pracy mózgu i poziomu homocysteiny. Kobiety w wieku rozrodczym potrzebują go jeszcze więcej, aby chronić płód przed wadami cewki nerwowej.

Dobre tłuszcze

Pestki arbuza są również dobrym źródłem zarówno jednonienasyconych, jak i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – odpowiednio 0,3 i 1,1 grama. Są one przydatne w ochronie przed złym poziomem cholesterolu.

Kolejne tematy dietetyczne zaoferuje portal altruismonline.com – jest on poświęcony tematyce kulinarnej i zdrowotnej

O nas Jacek Biedroński